In welzijnswetenschappen word je specifiek gevormd in het brede domein van de humane wetenschappen. De focus ligt op de sociale en de gedragswetenschappen aangevuld met met filosofie en kunstbeschouwing. In deze richting leer je theorieën te doorgronden en kritisch af te toetsen. Je ontwikkelt inzicht in het menselijk gedrag, de mentale processen en samenlevingsvraagstukken.
In de lessen Filosofie maak je kennis met filosofen en hun ideeën, en filosofeer je zelf over de mens, de wereld rondom ons, goed en kwaad, geluk en de zin van het leven. De thema’s zijn sterk toegespitst op de context van maatschappij en welzijn.
In Toegepaste sociale en gedragswetenschappen maak je kennis met verschillende mensvisies en theorieën uit de psychologie en de sociologie. Uitgerust met een degelijke wetenschappelijke bagage leer je kritisch naar de theorieën te kijken en kan je ze onderling vergelijken. Je toetst de onderzoeksmethodes uit de psychologie, de sociale en politieke wetenschappen en de pedagogie af op hun betrouwbaarheid en leert het testmateriaal gebruiken. Je bestudeert concrete vraagstukken uit het domein van de opvoedingsondersteuning, begeleiding, media en communicatie en de rechtspraktijk. Je maakt kennis met verschillende organisaties die rond deze thema’s werken en gaat in 1 van deze organisaties op onderzoek uit
In Natuurwetenschappen verwerf je inzicht in de fysiologie en anatomie van de mens. In de lessen gaat men daarbij uit van contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn.
Het beperkte pakket wiskunde wordt geflankeerd door een selectie uit het pakket statistiek, in functie van (hogere studies in) de sociale en gedragswetenschappen. In het vak statistiek wordt de nadruk gelegd op het ordenen en grafisch weergeven van gegevens uit kleine en grote datasets (in Excel) en op de analyse van deze gegevens. Je komt in aanraking met verschillende soorten statistische verdelingen en leert werken met nulhypothesen en alternatieve hypothesen. In het zesde jaar voer je zelf een (beperkt) statistisch onderzoek uit.
VAK | ||
---|---|---|
Geschiedenis | ||
Godsdienst | ||
Lichamelijke opvoeding | ||
Mens, cultuur en maatschappij | ||
Esthetica | ||
Engels | ||
Frans | ||
Nederlands | ||
Aardrijkskunde | ||
Natuurwetenschappen | ||
Wiskunde | ||
Statistiek | ||
Toegepaste sociale en gedragswetenschappen | ||
Filosofie | ||
TOTAAL |
Je bent creatief, sociaal en zorgzaam. Je hebt een grote interesse in mens en samenleving, meer bepaald in thema’s rond sociologie, psychologie, (ortho-)pedagogiek en filosofie. Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan omgaan met complexe leerinhouden, bent geïnteresseerd in verbanden tussen leerstofonderdelen. Je wil graag je kwaliteiten op het vlak van logisch redeneren aanscherpen, en op een wetenschappelijke manier leren kijken naar mens en samenleving. Je ziet het als een pluspunt dat deze inhouden op een iets minder abstracte manier aangebracht worden.
Studierichtingen in de doorstroomfinaliteit (D-finaliteit) zijn sterk theoretisch en bieden een brede algemene vorming. Ze zijn gericht op leerlingen die in staat zijn logisch te redeneren, verbanden te leggen en zelfstandig te werken. In een domeingebonden doorstroomrichting word je voorbereid op enkele specifieke richtingen aan de universiteit en op een ruime waaier aan professionele bacheloropleidingen. Voor de meeste vakken wordt de basisleerstof in de algemene vakken niet verdiept.
Maatschappij en welzijn
Deze studierichting bieden we aan in Heverlee.
Professionele bacheloropleidingen als logisch vervolg op deze richting zijn opleidingen binnen het studiegebied van de Gezondheidszorg, Sociaal-agogisch werk, Onderwijs, Sport en bewegen, Pedagogie van het jonge kind.
Voor een overzicht van mogelijke vervolgopleidingen en beroepen na Welzijnswetenschappen klik je hier.